قرآنبسندگان ایرانی از جریانهای فکری برآمده از مکتب تشیّع امامیّه هستند که با دو شاخصهی قرآنبسندگی و دوریگزینی از حدیث در نیمه دوّم قرن سیزده هجری و همزمان با نهضت مشروطه در ایران ظهور کردند. این جریان با دو شاخصهی نگاه نقادانه به حدیث و خودبسنده و بی نیازی قرآن از سنت در تفسیر، شناخته میشوند. قرآنیان ایرانی همچون قرآنیان اهل سنت، برای نشان دادن بیاعتباری حدیث به بهرهگیری از معیارهای نقد حدیث روی آورده با این تفاوت که جوامع حدیثی شیعه مورد نقد ایشان قرار گرفته و بیشتر تمایل به حکم ابطال حدیث و بخصوص احادیث اعتقادی شیعه با ابزار نقد متن دارند. معیارهای نقد متن مورد استفاده ایشان را میتوان به دو دستهی أدلّه نقلی(قرآن و سنت) و لُبّی(عقل، إجماع، تاریخ قطعی، علم روز و ...)، تقسیم کرد. با توجه به نقش پررنگ حدیث در شکلگیری گزارههای کلامی شیعه، حدیثگریزی ایشان به نفی بخشی از گزارههای کلامی امامیّه چون مَهدویّت، علم امام، شفاعت، توسل و... انجامیده است. ما در این مقاله ضمن بیان معیارهای پرکاربرد قرآنیان ایران در نقد متن، به نقد، بیان کاستیها و کژوری آنان در بهرهگیری از معیارهای پالایش حدیث خواهیم پرداخت.
هاشمی جزی, سید حسن, غفوری نژاد, محمد, & نادم, محمدحسن. (1399). بررسی انتقادی معیارهای نقد متن حدیث از دیدگاه قرآنیان ایران و تأملی بر آثار کلامی آن. فصلنامه تحقیقات کلامی, 8(31), 77-94.
MLA
سید حسن هاشمی جزی; محمد غفوری نژاد; محمدحسن نادم. "بررسی انتقادی معیارهای نقد متن حدیث از دیدگاه قرآنیان ایران و تأملی بر آثار کلامی آن". فصلنامه تحقیقات کلامی, 8, 31, 1399, 77-94.
HARVARD
هاشمی جزی, سید حسن, غفوری نژاد, محمد, نادم, محمدحسن. (1399). 'بررسی انتقادی معیارهای نقد متن حدیث از دیدگاه قرآنیان ایران و تأملی بر آثار کلامی آن', فصلنامه تحقیقات کلامی, 8(31), pp. 77-94.
VANCOUVER
هاشمی جزی, سید حسن, غفوری نژاد, محمد, نادم, محمدحسن. بررسی انتقادی معیارهای نقد متن حدیث از دیدگاه قرآنیان ایران و تأملی بر آثار کلامی آن. فصلنامه تحقیقات کلامی, 1399; 8(31): 77-94.