امروزه مبحث «اصول دین» یکی از مهمترین مباحث کلام اسلامی را تشکیل میدهد. پرسشی که در این باب وجود دارد آن است که آیا مفهوم «اصول دین» از ابتدا به همین صورت وجود داشته و یا در دورۀ خاصی پدیدار شده و تاریخ خاصی را طی کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید تاریخ تطور اصول دین، مورد مطالعه قرار گیرد. اندیشههای کلامی شیعۀ زیدی و اسماعیلی از اندیشههای متقدم کلام شیعی به حساب میآیند. به همین دلیل در مقالۀ حاضر، سیر تطور مفهوم اصول دین در کلام شیعۀ زیدی و اسماعیلی مورد بررسی قرار میگیرد تا علاوه بر آنکه ریشههای شکلگیری این مفهوم در سنت شیعی روشن شود، مبانی تاریخی تطور این مفهوم در کلام شیعۀ امامیه نیز پیریزی گردد. آن دسته از آثار زیدیه که به مفهوم اصول دین پرداختهاند، معمولاً شش مورد را برای این اصول نام میبرند: توحید، عدل، نبوت، امامت، منزلت بین المنزلتین، وعد و وعید. شیعیانِ اسماعیلی هفت مورد را به عنوان اصول دین خود شمردهاند که عبارتند از: ولایت، طهارت، نماز، زکات، روزه، حج و جهاد. در میان این هفت مورد، مواردی مانند نماز و زکات و حج و جهاد وجود دارد که توسط دیگر فرقهها ـ مانند شیعۀ اثنیعشری ـ به عنوان فروع دین شناخته میشود. البته هر یک از این موارد، تاریخ تطور خاص خود را طی کرده است.
فروهی, ناصر, حسینی, سیداحمد, & فصل بهار, زهره. (1398). سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه. فصلنامه تحقیقات کلامی, 7(26), 7-22.
MLA
ناصر فروهی; سیداحمد حسینی; زهره فصل بهار. "سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه". فصلنامه تحقیقات کلامی, 7, 26, 1398, 7-22.
HARVARD
فروهی, ناصر, حسینی, سیداحمد, فصل بهار, زهره. (1398). 'سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه', فصلنامه تحقیقات کلامی, 7(26), pp. 7-22.
VANCOUVER
فروهی, ناصر, حسینی, سیداحمد, فصل بهار, زهره. سیر تطور مفهوم «اصول دین» در میان فِرق شیعی زیدیه و اسماعیلیه. فصلنامه تحقیقات کلامی, 1398; 7(26): 7-22.